Grönkålschips som smälter i munnen...

Jag tycker själv att de inte ser särkilt supersmaskiga ut, ännu värre blir det naturligtvis när bilden är tagen med min usla telefon. Men dessa chips måste trots allt lovordas till tusen! De är helt fantastiskt goda! Till och med min extremt kräsna skulle-aldrig-ta-ett-salladsblad-i-munnen-dotter äääääälskar dem! Hon vill inte sluta äta! Chipsen smälter i munnen och är så där härligt salta som chips ska vara. 
 
Jag gör så här:
Först och främst så delar eller skär jag grönkålen i mindre bitar och tar inte med den kraftiga delen i mitten utan endast bladen. Sedan sköljer dem noggrant och låter dem sedan torka på köksbänken ett par timmar. Detta kan säkert snabbas på med hjälp av hushållspapper eller kökshandduk naturligtvis. När bladen är torra häller jag över en god rapsolja och ser till att oljan täcker samtliga blad. Efter det häller jag över en lagom mängd havssalt, beroende på hur mycket grönkål jag använt. Sedan är det bara att lägga ut chipsen på ett fat eller en plåt och in i ugnen på 200 grader. Tiden är beroende på ugn. Jag lämnar chipsen i ca tio minuter men sedan måste jag hålla noggrann uppsikt för de bränns snabbt mot slutet. Peta på chipsen med en gaffel eller kniv och när de börjar sluta vara mjuka och gå till krispiga är de klara. Det är helt ok om de är mörknar men de får inte vara brända. Desto mer krisp utan att bli brända desto mer smälter dem i munnen så vakta chipsen mot slutet så att du får ut dem i rätt tid.
 
Lycka till! :-)
#1 - - Dixi Wonderland:

Älskar grönkål :D Så gott!

#2 - - Mamma:

Låter kanon gott måste prova!